onsdag 15 juli 2009

Zzzzzzzzzz...

Igår påbörjades projekt "Ellen-somna själv" och iallafall jag hade väntat mig en riktigt jobbig match där JAG skulle få bita mig i läppen, sätta mig på händerna etc för att inte gå in och ta upp henne efter ca en minut. ;-) Andra kvällen nu och det har tagit max tio minuter/gång. Likaså när hon sov middag idag. Och hon är inte ens speciellt ledsen. Hon gnällde i kanske 3 minuter innan jag gick in, gav henne napparna som hon kastat på golvet, tog upp och pussade på henne och sa natti natti. Det behövde jag göra EN gång. Sen lät hon i kanske 2 minuter innan hon sov som en stock! Så underbart skönt. Jag hoppas att detta ska göra att hon somnar om lättare själv om nätterna. Peppar, peppar så har hon inte haft så långa vakenpass nu på ett tag utan hon har somnat om fortare. I vår säng visserligen. men en sak i taget. Kände att det är lättare när hon ska börja förskolan om hon kan somna själv. Och det är ju inte speciellt långt dit. Gulp.

Imorgon blir det fikaträff med en kompis och hennes barn. Måndagen spenderades med min moster som var här en sväng. Mamma & Stefan tittade också förbi! Igår var vi hos vännerna i byn och lekte och fikade. Det blev dock ingen middagsvila för Viggo och det märktes ganska tydligt. Han hade å mkt "skit" för sig och sen däckade han 19 i soffan igårkväll! Idag har vi varit på lekplatsen, gått i skogen och varit hemma och lekt. Lugn dag. Viggo & Ellen leker en del ihop nu. Eller Viggo försöker iallafall få med henne, det blir en hel del bus med att jaga osv. Han satt och matade henne med vinbär ute på bänken i eftermiddags och konstaterade att "vi är bästa vänner". Han och Ellen alltså. Härligt när syrran är bästa vännen. Vi får väl se hur länge det varar. ;-)

1 kommentar:

Sara sa...

Skönt att det verkar gå bra! Oftast brukar det väl ge med sig lite mer efter att de fyllt 1 år (om de haft lite problem med det innan). Och sen när hon börjar på förskolan kommer det ju bli ett annat tempo och sådär så då kommer hon säkert snabbt lära sig att somna där. Speciellt om de har speciell sovstund varje dag då fler barn sover och så. Och då somnar hon säkert lättare även på kvällen hemma sen.

Här har vi inga problem med själva nattningen, utan det är sen på natten när hon vaknar som det blir drygt. Fast får hon sova i vår säng då så går det ju oftast OK. Om hon inte hinner bli för pigg och vill upp! Phu! Fast hon vill helst upp vid 5-6 tiden och det känns lite väl tidigt såhär i semestertider då en annan kanske helst vill vara uppe lite längre! Haha!