lördag 24 november 2012

Vad det handlar om!


Så himla klokt av Olga Rönnberg nedan:
 
 
"Snart har vi julafton, om en månad.
En gång i tiden (thank God att jag lär mig och är villig att förändras) så skulle jag sagt så här: välj med omsorg det ni äter på julafton.
MEN! idag säger jag :ät precis vad ni vill på julafton MEN se upp med resten av december- det är där fällrona ligger: julbord på julbord, Lussebullar på Lucia och hela december, pepparkakor varenda advent- ni vet själva.

Det är inte vad du äter mellan jul och nyårsafton som räknas utan från nyårsafton till jul. Läs igen.
...

ÖVERALLT kommer det stå vad man ska välja på julbordet, vänta bara och se. Dietisterans råd, kostrådgvarnas råd, alla randoms råd osv osv. Att följa alla dessa råd kommer bara ge dig dåligt samvete och ångset när du väl ska fira julafton med dina nära och kära. Det är ett fängelse!

Sluta tänka i termerna "diet" och börja tänka mer "balans".
Vill du träna på julafton? Go on. Men bara för att du vill det, INTE för att gottgöra något, inte för att förbränna det du ätit på julafton (du kommer ändå inte i kapp,det krävs rätt mycket träning)

Tänka lax och skinka och hoppa korvar? God! hur många korvar orkar man äta anyway? Det handlar om en enda dag per år.EN. En sak om du inte gillar prinskorvar och avstår men en annan om du gillar prinskorvarna men suckar: alla äter men jag kan inte. Vaddå inte kan? Det är det som är problemet!

Kom igen, njut av maten, familjen, Kalle Ankan, men dagen efter: tillbaka till rutinerna.

Nu pratar vi balans."

Inga kommentarer: