söndag 21 oktober 2012

English shortbread




Engelska shortbread- med kaffesmak! Dessa godbitar har jag bakat idag, vansinnigt snabba och enkla. Ska man spritsa ut dem rekommenderar jag dock INTE en engångs-spritspåse. Degen blir ganska hård så påsen spricker lite för lätt då. Man kan annars platta ut och skära efter halva gräddningstiden, det gjorde jag med de flesta. Man kan också ta ut kakor med typ pepparkaksformar. Det går säkert bra att smaksätta lite hur som helst, jag har 1 kaffemått Zoegas kaffebönor i min smet. Blanda 5 dl mjöl, en dl socker och 225 gram smör och smaksättningen. Grädda 10 miniter. Ska de skäras tar man ut plåten efter 5 minuter och gör det och gräddar sen ytterligare 5 minuter. 200 grader ska ugnen stå på!

Ni förstår nu varför jag tränar en del va? ;-) All god mat/kakor måste ju kunna ätas utan att det märks! Jag gillar att prova nya recept, baka och laga mat. Vardagsmaten hoppar jag dock gärna över, den är inte alls lika rolig.

Inga kommentarer: