tisdag 30 augusti 2011

Sopp-premiär!


Det har regnat och blåst till och från hela dagen. Det har känts som höst hela dagen och jag blev sugen på att göra soppa. Dessutom var det läge att använda squashen som Viggo valde när vi var på Mandelmanns Trädgårdar på Österlen. Fick detta recept av min kära moster Kerstin och jag kan rekommendera det varmt. Det var grymt gott!! Se nedan!

Krämig squashsoppa
450 gr squash

½ gul lök

2 msk smör

7 ½ dl höns – eller grönsaksbuljong

1 tsk basilika

½ tsk salt

1 krm vitpeppar

Ett par droppar tabasco

2 ½ dl vispgrädde

Reda av med maizena



Skala squashen, ta bort kärnhuset och skär upp i skivor, hacka löken.

Smält smöret i en kastrull och fräs löken några minuter. Tillsätt buljong,

salt och kryddor och låt det koka upp. Blanda ner squashen och låt det

koka i ca 15 minuter. Sila bort buljongen (ta vara på buljongen) och

kör squashen i matberedare. Blanda ner purén i buljongen, tillsätt

grädde och red av med maizena.

(soppan ska vara lite krämig)

Låt koka några minuter och smaka av och krydda ev lite mer.

Servera med räkor och klicka i creme fraché.



Dela formfranska till trekanter och ta på riven ost och delade oliver, gratinera i ugnen och servera till soppan!



Bilden är lånad från Tasteline där jag hittade ett liknande recept. Vi åt upp soppan innan jag hann med att fotografera! ;-)

Inga kommentarer: