söndag 17 juli 2011

En god kycklingpaj!

Prova gärna denna paj för den var kanongod. Jag hade dock mer kycklingfilé i och ingen stark korv för det hade jag inte hemma, tog ett paket bacon istället. Hade mer dinkelmjöl i degen och vanligt vetemjöl istället för sojamjöl. Kanske hälften av varje. Tillsatte 2 msk vatten med för att få ihop den!

Ingredienser
Pajskal:
2 dl sojamjöl
1 dl dinkelmjöl, fullkorn
100 g smör

Fyllning:
1 stor kycklingfilé
1 kryddig korv
1 liten rödlök
4 soltorkade tomater
Fetaost efter smak
6 cocktailtomater
2 dl riven parmesanost
2 dl grädde
3 ägg
Salt
Peppar
Basilika

Gör så här:
Knåda ihop pajdegen och tryck ut i en form, låt stå kallt en liten stund.
Grädda i mitten av ugnen i ca 10 min på 200 grader.

Fräs kycklingfilén och korven i mindre bitar. Lägg sedan i det i pajskalet tillsammans med löken, cocktailtomaterna (halverade), strimlade soltorkade tomater, fetaost om du vill (inget måste) och slutligen strö över parmesanosten. Om du vill kan du blanda upp parmesanosten med vanlig riven ost.

Vispa ihop grädde, ägg och kryddor i en bunke och häll sedan över pajen.

Ställ in i ugnen i ca 25-30 min. Pajen ska ha fått färg.

Receptet hittade jag på www.matklubben.se! Har ni inte hittat denna sida så rekommenderar jag den varmt!

Inga kommentarer: