tisdag 2 juni 2009

Det irriterar mig!

*Det irriterar mig att det när jag ska köpa 1årspresent till Ellen finns ett flygplan som är i vitt och blått (typ som ett riktigt flygplan) och ett exakt likadant fast rosa. VARFÖR ska en tjej leka med ett rosa flygplan? Likadant var det med bilen, bussen osv i samma serie.
*Det irriterar mig att när jag och Viggo var på Mc Donalds sist så stoppar dom utan att blinka ner en spindelmannen-leksak i hans Happy Meal bara för att han är en pojke. Alternativet var Hello Kitty. Varför är leksakerna så vansinnigt könsstereotypa??? Var är en tuff tjejig förebild och en mjukare till killen? Eller varför kan man inte ha samma? Snacka om att McD inte hänger med i könsdebatten.

Jag tycker inte att spindelmannen är något för ett barn på knappt 3 år. Jag kommer så länge jag någonsin förmår att undvika att köpa eller ens använda kläder med spindelmannen eller liknande. Tycker inte att kläderna är snygga och jag kan inte riktigt sätta fingret på VAD det är jag har emot det. Skulle handla kläder till Ellen och det slog mig hur opraktiska kläder som är avsedda för tjejer är i så pass små storlekar som 86 som jag köper till Ellen. Superkorta shorts. Hur bra är det för ett litet barn som kryper? Utomhus. Aj. Jag är absolut inte av den frenetiska typen som inte har rosa kläder på min dotter. Jag vill bara mana till eftertanke.

2 kommentarer:

linruz sa...

När min stora kille var liten hade de speciella leksaker för barn under 3år på MC var grymt bra tycker jag.
kram kram

Sara sa...

Min stora tjej har ett BLÅTT flygplan! :-D

Nej men klart att Mc Donalds och liknande borde satsa på mer neutrala grejer som passar båda! Men oftast är ju sakerna FRÅN 3 år, men det kanske är mer för att de flesta som äter Happy Meal är runt 3 år och uppåt?!?!?!

Överhuvudtaget är det trist när allt blir så uppdelat. Både leksaker, kläder och allting!

Sen är det rätt stor skillnad på kläder just, vad som är praktiskt till ett barn som kryper och ett som går. För alla barn går ju faktiskt inte när de har storlek 80. Men som med allt annat så väljer man ju själv vad man köper :-D Tur att det finns lite alternativ i alla fall!